سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

تفکیک بین مسئولیت سیاسی و کوررنگی سیاسی از ضروریات امروز کشور است

گروه سیاسی تیتر یک - کد خبر: 71485، تاریخ انتشار: 15 تیر 1394 - 13:12/ عسگری گفت: «بصیرت و مسئولیت سیاسی و اجتماعی، امری لازم برای محیط های علمی و دانشگاهی است اما سیاست بازی، پدیده ای مذموم است که می تواند به توقّف رشد علمی، دامن بزند.» پرسش و پاسخ «تیتر1» با حسین عسگری مدرس دانشگاه و دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش در خصوص تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه ها را در زیر می خوانید:

- رشد علمی کشور چگونه میسّر می ­شود؟

- برای نهادینه ­سازی رشد علمی کشور و پرهیز از افت و خیزهای فرصت­ سوز، باید یک گفتمان فراگیر در این باره در محافل علمی و پژوهشی کشور شکل گیرد و دست­ اندرکاران این عرصه چه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و چه اساتید و دانشجویان بایستی به تحقّق «جامعه دانایی ­محور» یا «جامعه دانشی» در ایران اسلامی به یک اندازه باور قلبی و اهتمام عملی داشته باشند. جامعه دانایی ­محور، جامعه ­ای است که تمام ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آن به طرز قابل توجّهی تحت تأثیر دانش، قرار گرفته و به وسیله آن ساخته و پرداخته می ­شوند.

- چه کنیم که شتاب رشد علمی کشور، علیرغم تحریم ­ها کند نشود؟

- همان­ گونه که عرض کردم یک گفتمان فراگیر علمی و به عبارت دقیق­تر «جهاد علمی» می ­تواند ما را به اهداف سند چشم ­انداز جمهوری اسلامی ایران و تحقّق نقشه جامع علمی کشور رهنمون شود. چون براساس سند چشم­ انداز، ایران 1404 بایستی کشوری توسعه یافته با جایگاه اوّل اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه آسیای جنوب غربی باشد. این میسّر نمی ­شود مگر با تأکید بر جنبش نرم ­افزاری و تولید علم و رشد پرشتاب و مستمر علمی کشور.

- چه کنیم تا دانشگاه ­ها و دانشجویان ما درگیر سیاست ­بازی نشوند؟

- بصیرت و مسئولیت سیاسی و اجتماعی، امری پسندیده و لازم برای محیط­ های علمی و دانشگاهی است اما «سیاست ­بازی» پدیده ­ای مذموم است که می ­تواند به توقّف رشد علمی، دامن بزند و در نهایت دانشگاه را به یک باشگاه سیاسی و ژورنالیستی تبدیل کند. بایستی بین «مسئولیت سیاسی» و «کوررنگی سیاسی و جناحی» تفکیک قایل شد. همان گونه که می ­دانیم، مقام معظّم رهبری از حامیان جدّی گسترش تحلیل، دانش و آگاهی سیاسی در دانشگاه ­ها هستند. بی تردید این مسایل ارزشمند فکری با «حاشیه ­سازی سیاسی و جناحی» تفاوت بنیادین دارد.

- نظر شما درباره مسئله بورسیه­ ها که مقام معظّم رهبری به آن اشاره فرمودند و اینکه به عده ­ای ظلم شده، چیست؟

- مسایل حقوقی و علمی همانند «بورسیه ­ها» نباید به دست تحلیل­ های ژورنالیستی و جناحی سپرده می ­شد؛ بلکه باید با دقّت و عدالت به آن پرداخته می ­شد. همان گونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند، این مساله دچار سیاسی ­کاری و سیاست ­بازی شد و در این میان به برخی ظلم شد. اگر هم تخلّفی بود، راه حلّش قانون بود نه جنجال ­های مطبوعاتی و سیاسی.

- چگونه برای نسل جوان کشور، ضرورت استغنا و استقلال کشور را از کشورهای بیگانه و استکباری، تبیین کنیم؟

- با بهره­ مندی از زبانی روزآمد و مبتنی بر منطق و تحلیل ­های تاریخی می ­توان، ضرورت استقلال کشور در عرصه­ های مختلف را برای جوانان تبیین کرد. اگر این سخنان، روشمند باشد حتماً مورد توجّه جوانان قرار خواهد گرفت، چون نسل جوان ایران اسلامی، قلبشان برای سربلندی و آبادانی کشورشان می ­تپد.

- استادان دانشگاه که فرماندهان جنگ نَرم و افسران آنان دانشجویان انقلابی و اسلامی هستند چه وظیفه­ ای در این برهه از زمان با توجّه به مناسباتی که در آن قرار داریم، دارند؟

- اساتید گرانقدر دانشگاه باید در جهاد علمی کشور، خط ­شکن و پیشرو باشند. نقش آنان در فراگیر کردن گفتمان رشد علمی کشور، بسیار مهم و حیاتی است. دانشجویان جوان به اساتید خود به چشم الگو می­ نگرند؛ به همین جهت مجاهده علمی آنان، راهبردی بنیادین در اعتلای علمی کشور خواهد بود.

- میدان علمی کشور را با میدان جنگ در دوران دفاع مقدّس مقایسه کنید و نظر خود را بگویید؟

- به نظر می ­رسد همان میدان است اما با ابزارهای جدیدی همانند «رشد علمی» و «مرزشکنی دانش». ملّتی می ­تواند از هر دو کارزار نظامی و علمی، سربلند بیرون آید که در مرحله نخست، به یک اعتماد درونی و معنوی رسیده باشد و سپس با یک برنامه ­ریزی هوشمندانه و تلاش مضاعف و طاقت فرسا، در مقابل رقیبان خود ظاهر شود.

- نظر شما درباره عملیاتی شدن نقشه جامع علمی کشور چیست؟

- نقشه جامع علمی کشور، مجموعه ­ای است جامع و هماهنگ و پویا و آینده­ نگر، شامل مبانی، اهداف سیاست ­ها و راهبردها، ساختارها و الزامات تحوّل راهبردی علم و فناوری مبتنی بر ارزش ­های اسلامی برای دست­ یابی به اهداف چشم ­انداز بیست ساله کشور. این نقشه، حاصل ریزبینی و تلاش کارگروه ­های متعدّد و صاحب ­نظران عرصه علم و فناوری است. برای آشنایی عمیق اساتید و دانشجویان می ­توان آن را وارد متون درسی مدارس و دانشگاه ­ها کرد و با بهره ­مندی از شیوه­ های جذّاب ارتباطی، آن را در محیط ­های علمی و پژوهشی معرفی کرد. اگر مدیران نهادهای علمی و اساتید اثرگذار در کلاس ­های درس، همایش ­ها و سخنرانی­ های خود به راهبردهای این نقشه استناد کنند، در نهایت این سند راهبردی، به مرامنامه علمی دانشگا­هیان تبدیل خواهد شد.

- هدف غرب از جلوگیری از رسیدن ایران به جایگاه شایسته تمدّنی چیست؟ 

- نظام سلطه با دست یازیدن به ابزارهای علمی و فرهنگی می­ خواهد ارزش­ های اومانیستی خود را در جهان گسترش دهد و در این راستا به شدّت مخالف خروج کشورهای آزاد و مستقل، از رکود علمی است. از این­ رو بی­ جا نیست که اگر بگوییم در طول تاریخ، رکود مسلمین در زمینه­ های علمی، یکی از علل عمده تسلّط جوامع غربی بر آنها بوده است. از سوی دیگر، «نهضت تولید علم» که از نوع نرم افزاری است مقدّمه­ ایجاد سخت ­افزاری به نام «تمدّن» است. به همین جهت، رشد علمی مقدّمه ای برای تحقّق «تمدن نوین اسلامی» به شمار می­ رود. این همان چیزی است که مورد پسند نظام سلطه نیست.


نوشته شده در  دوشنبه 94/4/15ساعت  2:7 عصر  توسط حسین عسکری 
  نظرات دیگران()


فهرست همه یادداشت های این وبلاگ
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز -1
رسانه ملی و تنوع فرهنگی و زبانی استان البرز - 2
پاسخ البرزپژوهانه به بی ادبی علیرضا پناهیان به ساحت پیامبر (ص)
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج -1
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 2
مطالبه ای درباره فرهنگسرای خط و تذهیب شهر کرج - 3
خاطره اسماعیل آل احمد از استاد دکتر یوسف مجیدزاده
دانلود نسخه pdf کتاب های حسین عسکری
کانال تلگرامی و صفحه های اینستاگرام و آپارات البرز پژوهی
شناسنامه وبلاگ البرز پژوهی
[عناوین آرشیوشده]